BIar seNyUman TErukir DiBibIrmu YAng MenaWan

Student tapi Stupid [ SAMPAH]


Salam semua. OK kali ni saya nak meluahkan sedikit perasan geram saya kepada orang yang tak reti langsung untuk menjaga alam sekitar. Saya bukanlah dari pada mana-mana persatuan GREEN PEACE. Tapi saya adalah seorang insan yang sangat benci orang yang suka buang sampah sesuka hati kucing diaorang. Kalau korang rasa terpanggil nak baca article saya kali ni, korang layan la ye. =)

Memang kalau nak di bangkitkan mengenai isu pasal sampah ni, sampai bila-bila pun takkan habis. Rakyat malaysia ni (bukan semua ok =))susah untuk menghargai alam yang telah diciptakan oleh Tuhan. Mungkin kita akan menghargai alam kita yang indah ini apabila datangnya suatu bencana pada kita. Contohnya macam banjir kilat. Patutkah kita salahkan alam atau patutkah kita salahkan tuhan???? Sedangkan banjir yang terjadi adalah diakibatkan oleh longkang yang tersumbat dengan pampers la, plastik kropok la, tisu la dan maam-macam la lagi!!!!!!


Saya terpanggil untuk menulis pasal masalah ini bukannya apa. Saya tinggal di tingkat bawah di U saya. Jadi nak dijadikan cerita, ada la suatu hari tu pakcik cleaner marah saya dan roommate saya sebab kat sebelah bahagian tingkap bilik saya banyak gila sampah. Dah la kami tak pernah buang sampah dekat situ, pastu kena tanggung pulak kesalahan tu disebabkan orang lain yang tak bertanggungjawab. ISh2, patut ka kalau macam tu????

OK2, saya tak lah kisah sangat pasal kena marah tu kan. Tak kisah la apa-apa pun. Tapi bagi mereka yang buang sampah tu, takkan korang tak rasa kesian dekat akak-akak atau makcik-makcik atau pakcik-pakcik cleaner yang bertungkus lumus untuk menjaga kebersihan agar kita berada dalam keadaan selesa. Memang la tu tugas mereka, tapi kalau la kita ni ada perasaan tanggungjawab, kita takkan buat macam tu.
Ok, cuba kita bayangkan la kalau orang yang berpeluh-peluh dan bersusah untuk membersihkan sampah yang kita buat tu adalah ahli keluarga sendiri. Apa perasaan kita jika orang yang sedang membongkok untuk mengutip sampah itu adalah mak atau ayah kita sendiri. APA PERASAAN KITA?????


Oke, saya harap post saya kali ini bermakna la untuk korang. Di sini saya ada sediakan sebuah video yang dihasilkan oleh MATLUTFI. Memang cool la video dia. Sangat best dan menarik dan ada mesej yang tersembunyi. =)

Sekian Terima Kasih....






AKu HaNya MAnusIA BiaSA YAnG teRCAri-Cari keHiduPAn Yang DAmaI Di MUkA BUmI ciPTaan ALLAH yanG mAHa BEsaR
hoKIaiS

0 comments:

Post a Comment