BIar seNyUman TErukir DiBibIrmu YAng MenaWan

Gempar Hujan Emas Di Kangar!!!


      Hola. Hari yang sungguh seronok dimulakan dengan senyuman yang iklas. Hohohohohho. Itulah nasihat daripada saya hari ini. Oke berbalik kepada cerita utama hari ini. Berita yang sangat gempar ini telah dilaporkan oleh petugas kami. Berita ini sangatlah gempar dan masih baru lagi kejadian ini. Apakah petanda daripada kejadian ini? Kalau korang nak tahu lebih lanjut, korang layanlah berita ini. =)


KANGAR-Satu kejadian yang sangat aneh dan pelik telah menimpa rakyat ni negeri Perlis. Satu kejadian yang tidak boleh diterima oleh akal dan fikiran kita sebagai manusia yang waras dan masih boleh mengira dengan betul.Kejadian sangatlah memberi impak yang sangat besar kepada Rakyat negeri tersebut. Sehingga semalam, kejadian aneh tersebut masih belum lagi dapat dirungkai oleh saintis-saintis yang terkenal. Mereka masih pening kepala memikirkan bagaimana kejadian ini boleh terjadi. Kejadian apakah itu? Ya ia adalah emas yang turun dari awan atau nama timangannya hujan emasssss!!!!!!!!!!!!


           Kami dari warta Bohong Membohong telah menghantar wartawan kami yang paling terulung untuk melaporkan kejadian tersebut. Dari dulu kita sering mendengar orang-orang lama mengatakan bahawa "hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri". Tetapi kini, hujan emas tersebut telah betul-betul berlaku dan lebih mengejutkan ia berlaku di negara kita sendiri iaitu negara Malaysia.1 Malaysia,1 Malaysia, 1 Malaysia.

Pak Ali seorang tua tegar menceritakan detik-detik cemas yang dihadapi oleh beliau ketika kejadian itu berlaku.

           "Pada ketika itu pakcik sedang berjalan-jalan sambil menikmati coki-coki yang pakcik baru saja beli dari kedai Pak Usop. Tengah dok best dok melayan coki-coki tu habaq kat hang (bak kata loqhat Pak Ali) tiba-tiba pelapak , satu benda keras jatuh atas kepala pakcik. Pakcik dok ingatkan ada budak-budak mana dok kacau pakcik sebab pakcik selalu kena kacau dengan budak-budak nakal kampung ni. Depa selalu dok pau pakcik punya coki-coki (cerita pak Ali sambil mengalirkan air mata walaupun pemberita masih tidak mengetahui apa kena mengena coki-coki Pak Ali dengan berita ini). Sambung pak Ali, sedang saya dok mencari-cari menatang apa yang jatuh atas kepala pakcik tadi, tiba-tiba pakcik nampak benda berkilauan jatuh dari awan, seperti emas saja. Pada saat dan ketika itu, barulah pakcik tau. Benda yang jatuh atas kepala pakcik tadi merupakan ketulan emas. Pakcik dengas pantas terus pergi ke kedai Pak Ucop bersama-sama dengan ketulan emas tadi untuk membeli satu lori coki-coki. Kata pak ali sambil menangis kerana dilempang oleh pemberita kami."

Pak Munawir seorang pencabut biri-biri menceritakan detik cemas tersebut.


           

          "Saya ketika itu sedang bermain dengan biri-biri saya. Kami ni dah macam adik- beradik dah. Permainan yang paling beast yang saya main dengan biri-biri saya ialah main lakon-lakon jadi binatang. Tetapi yang peliknya setiap kali lawan dengan biri-biri saya tu, mesti saya yang sering menang. Jadi saya mula terfikir adakah saya atau biri-biri saya sebenarnya yang binatang. Hmmmmmmmm. Rungut Pak Munawir sambil menggaru-gari pusat beliau. Pemberita kami dengan sejujur-jujurnya dan sepandai-pandainya telah mengatakan kepada Pak Munawir. "Pak Munawir jangan pening-pening memikirkan benda yang mudah ini. Jawapannya ialah Pak Munawir dengan biri-biri Pak Munawir tu sama ja. Dua-dua binatang". Setelah selesai pemberita kami itu bercakap, tiba-tiba Pak Munawir dengan baik hatinya membelanja pemberita kami makan kasut adidas saiz lapan. Dengan selamba biri-birinya Pak munawir meninggalkan pemberita kami yang sedang terkebil-kebil dan mulut penuh dengan kasut Pak Munawir itu. 


           Akibat tidak berpuas hati dengan Pak Munawir, pemberita kami telah membawa konco-konconya iaitu ucop serta geng-gengnya untuk membakar rumah Pak Munawir. Mereka juga ingin menyembelih kambing biri-biri pak munawir itu sekali kerana beliau sering dilhat keluar berdating dengan makwe atau dalam bahasa lainya buah hati intang payung Ucop. Kata Ucop kepada Pak Munawir. "Awok dah lame memang tak puaih hati dengan kome, kambing kome tu, si Boy tu, dah meragut kesucian Makwe teman. Kalu dia ragut rumput takpe. Memang teman tak puaih hati betoi dengan kambing kome tu. Jadi kawan-kawan jom semua, kita bakor je, kita bakor je, kita bakor je rumah si Pak Munawir ni." Laungan Ucop itu telah disambut oleh geng-gengya. Setelah selesai mengerjakan Pak Munawir, semua orang telah bersurai dalam keadaan kekenyangan. Pemberita kami telah pulang ke ibu pejabat dengan mika selambe ayamnya dan tanpa rasa bersalah dia telah mempelawa kami untuk makan daging kambing bakar segar.

Akhirnya, berita mengenai Hujan Emas itu telah terkubur buat selama-lamnya. Sekian terima kasih. =)





AKu HaNya MAnusIA BiaSA YAnG teRCAri-Cari keHiduPAn Yang DAmaI Di MUkA BUmI ciPTaan ALLAH yanG mAHa BEsaR
hoKIaiS

0 comments:

Post a Comment