BIar seNyUman TErukir DiBibIrmu YAng MenaWan

meningkatkan game performance dalam windows vista

 Gila lama kot aku tak update blog aku ni, tapi aku tak la risau sangat sebab blog aku ni kannya banyak visitor sangat pun. Ok geng, kali ni aku nak post satu informasi khas kepada mamat-mamat yang suka main game kat luar sana yang masih menggunakan OS(operating system) windows vista. Aku akan memperkenalkan sedikit tricks yang akan meningkantkan game perfomance korang. Jadi korang boleh main game dengan senang hati tanpa perlu memaki-maki.



LANKAG-LANGKAH YANG KORANG PERLU BUAT

1- Upgrade Hardware

Termasuk dengan RAM, CPU dan graphic card. Pastikan korang ada dual core CPU, 2 GB RAM dan DirectX 10 memenuhi graphics card.

2- Disable System Restore

System Restore ni kita gunakan untuk backup OS kita kalau system OS kita tu crash. Tapi apa yang buruk nya pasal benda ni adalah dia akan melambatkan pergerakkan system OS kita. Untuk disable system restore korang klik kat Start -> Control Panel -> System and Maintenance -> System dan buangkan tick kat driver yang korang lindungi tu.

3- Turn Off Hibernation

Kalau korang tak guna Hibernation ni, lebih baik korang disable ja benda ni sebab dia guna banyak kot ruang dalam hard disk. Cara untuk disable dia ialah korang pergi "Run" dan type “powercfg – H off”.

4- Disable Sidebar


Lawa memang la lawa kalau guna benda ni. Tapi tak penting pun. Cara untuk disable dia ialah korang bukak Control Panel -> Windows Sidebar Properties. Uncheck “Start Sidebar When Windows Start”.


5-  Turn Off Vista Indexing Engine


Benda ni digunakan untuk search file dalam laptop korang dengan cepat. Tapi apa yang buruknya ialah waktu korang tengah main game, Vista Indexing Engine ni masih beroperasi di background. Jadi dia akan menggangu game performance korang. Jadi cara untuk turn off dia ialah pergi kat Control Panel -> Indexing Option. Klik Modify -> Show All Locations to remove any drives or folders that you don’t want to be indexed.



6- Change Start up Program


Ini adalah untuk mengelakkan program yang tak berguna di loading ketika proses boot up. Bukak Run Box dan taipkan “msconfig”. Pastu klik startup tab dan uncheck box software yang korang rasa tak penting ketika sytem start up.

7- Diasable Superfetch (kalau ada)

Benda menggunakan free memory untuk simpan data yang sering kita access. Tapi benda ni memang akan menggangu game performance korang. Untuk disable dia bukan Run dan type “services.msc”. Pilih “Stop/Disable SuperFetch”, dan reboot computer korang.

Kepada mamat-mamat game disana, harap tutorial aku ni membantu la sikit-sikit. Harap lepas ni takdak la lagi main game sambil memaki-maki amalan yang tak mulia tu. Sekian terima kasih
AKu HaNya MAnusIA BiaSA YAnG teRCAri-Cari keHiduPAn Yang DAmaI Di MUkA BUmI ciPTaan ALLAH yanG mAHa BEsaR
hoKIaiS

0 comments:

Post a Comment