BIar seNyUman TErukir DiBibIrmu YAng MenaWan

Rusuhan-Itu Ka Yang Kita Nak?


Manusia akan diuji dengan bermacam-macam ujian di dunia ni. Tapi yang membezakannya adalah bagaimana cara kita melalui ujian tersebut. Salam geng, sejak dua menjak tiga menjak ni, penuh dalam media mengenai rusuhan kat London sana tu. Kat negara kita ni pun ada, tetapi syukur ia adalah rusuhan yang aman sebab kita ni rakyat yang bertanggungjawab dan peruhatin kan. Korang ada dengar cerita tak pasal ada budak Malaysia yang kena rompak kat sana. Kalau kena rompak saja ok tau geng. Tapisiap kena belasah lagi tu yang kesian tu. Dengar cerita budak tu patang tulang rahang mulut ngan gigi. Rasanya hari ni kot dia akan menjalani pembedahan untuk membetulkan balik tulang rahang dia tu.



Jadi korang boleh fikir kan berapa teruknya jika berlaku sesuatu rusuhan kat sesebuah negara tu. Rusuhan hanya akan membawa 1001 keburukan kepada diri kita. Kalau diri kita saja takpa geng, ni dah la menyusahkan orang lain sekali, tu yang buat aku rasa hangin sikit tu. Kalau diorang pukul diri diorang sendiri tu tak kisah la kan. Lantak diorangla kan. Ni tak pasal-pasal orang yang tak bersalah ni menerima padah. Kesian la kat keluarga dia kat Malaysia ni. Kalau aku jadi bapak dia ni, kopem-kompem aku pegi beli tiket pergi sana. Pastu aku cari mamat yang pukul anak aku tu kasi dia makan masak kicap kepala lutut aku ni.

Apa yang penting yang aku nak cakapkan kat sini adalah fenomena kejadian demonstari jalanan yang berlaku kat malaysia baru-baru ni. Ni pendapat aku saja la geng. Jangan nanti korang pegi report kat pegawai bomba plak nanti. Cuma pendapat dari hati aku ni sebagai rakyat Malaysia yang cintakan keamanan negara.


Bagi aku, demonstari yang aman adalah satu cara bagi rakyat untuk meluahkan perasaan kepada kerajaan agar kerajaan dapat membetulkan balik apa yang tak betul. Tapi demonstari yang kita buat tu mesti la aman dan damai tanpa sebarang pergaduhan atau pertumbahan darah. Cuma korang bayangkan demontrasi yang kita buat tu diiringi dengan polis. Polis mengawal lalu lintas untuk mengelakkan kesesakan. Ha kan elok, cantik, molek dan comey kalau buat macam tu kan.

Ni apa yang memanaskan mata aku bila aku tengok tv ada yang berasak-asakan sambil memaki-maki. Kalau kita nak meminta sesuatu tu, cuba minta cara baik. Mesti la orang akan mempertimbangkan apa yang kita minta tu. Dengan dok buat kacau tu apa yang kita dapat. Apa yang kita boleh buktikan. Nak buktikan kita ni gangster, pengganas. Tu ka yang kita nak tunjukkan kat orang lain. Yang tak bleh blah tu, ada yang saja-saja nak join, ikut member la. Tapi diorang tak tau apa yang diorang perjuangkan tu. Bukan tu saja, siap bawak anak-anak kecik lagi. Tu yang paling-paling aku tak suka. Apahal, nak ajar anak-anak jadi perusuh, pengganas. Sengal gila geng. Kalau dah dari kecik mengajar anak-anak jadi biadap, sampai besar akan jadi biadap. Sampai besar nanti tak reti nak hormat orang lain. Cuba bawak anak-anak pergi mengaji ka, jalan-jalan kat taman ka. Banyak faedahnya. Geng, kta kena ingat budak-budak ni belajar dari apa yang diorang tengok. Ni ka yang kita nak masyarakat muda kita ikut. Memang panas gila bila aku tengok budak-budak dok laungkan tah apa-apa slogan tah. Ikat kat kepala sini sana. Mana tah mak bapak diorang.


Jadi geng, tu la luahan dari hati aku ni. Kalau nak buat sesuatu tu, fikir-fikir la dulu kebaikkan dan keburukkan nya. Jadi korang ada yang terasa pulak geng. Aku tak tujukan kepada mana-mana pihak pun. Aku cuma menyampaikan rasa hati dari seorang rakyat yang cintakan keamanan negara dia sendiri. Sekian terima kasih.

SAMA-SAMA KITA MENDOAKAN KESELAMATAN RAKYAT KITA DI NEGARA YANG SEDANG KACAU BILAU DISANA.








AKu HaNya MAnusIA BiaSA YAnG teRCAri-Cari keHiduPAn Yang DAmaI Di MUkA BUmI ciPTaan ALLAH yanG mAHa BEsaR
hoKIaiS

0 comments:

Post a Comment